První rok studia oboru IT
Před více než rokem jsem psal článek o přijetí na Střední průmyslovou školu v Mladé Boleslavi. Vybral jsem si obor Informační technologie. Po úspěšném absolvování prvního ročníku bych chtěl napsat, co jsem se naučil nebo spíš nenaučil, a jestli obor splnil má očekávání. Zároveň se mohou uchazeči o IT nebo budoucí studenti této školy dozvědět, co je čeká v prvním roce.
Na úvod bych rád zmínil, že jsem si přečetl potřebné části Školního vzdělávacího programu (dále jen ŠVP) pro svůj obor IT, který jsem našel na stránkách školy. Když jsem si vybíral tento obor, koukal jsem jen na nosné předměty, ale neznal jsem náplň učiva. Realita byla podobná očekávání, ale i tak mě několik věcí překvapilo.
Začnu všeobecnými předměty jako je matematika, český jazyk, atd. Nevím, proč je v ŠVP takový dějepis. Přijde mi, že za 9 let na ZŠ (počítám i vlastivědu a prvouku) jsem se toho o vlasti a dějinách naučil tolik, kolik je potřeba, a rok navíc na střední škole mi skoro nic nového nedal. Ostatní předměty mi přišly jako na základní škole, nemám k tomu co napsat. První ročník v tomto smyslu pro mě byl asi jako 10. ročník základní školy.
A teď druhá věc, odborné předměty. V prvním ročníku jsme zatím měli jen pár z nich, což mě trochu mrzí, ale s tím asi ani škola nic dělat nemůže. I když od kamarádů z oboru IT z jiných škol slyším, že toho v prváku probrali mnohem více... Mezi odborné předměty v prvním ročníku tedy patří Informační a komunikační technologie (IKT), Hardware, Psaní na klávesnici PC a Elektrotechnika (ikdyž IKT se řadí mezi všeobecné předměty).
Informační a komunikační technologie
Tento předmět jsme měli 2x týdně po dvou hodinách. Vzhledem k tomu, že je jen v prvním ročníku, tak bych čekal, že za ten jeden rok stihneme probrat všeobecně všechny důležité funkce a možnosti počítače, které bychom měli znát a umět je dále využívat.
Na začátku roku jsme se učili věci typu přesun souboru do složky či jaký je rozdíl mezi složkou a souborem. Myslím, že pro člověka, co se přihlásí na obor IT, je toto velmi důležité... Dále jsme podrobně probrali programy Microsoft Word a Excel, následně ještě základy Accessu a Gimpu. Nakonec jsme se učili, co je to vlastně internet, jak funguje a následně základy tvorby webových stránek. Toť náplň prvního ročníku IKT.
Můj dojem je asi takový. Je sice pěkné, že jsme probrali poměrně podrobně Microsoft Word a Excel, souhlasím s tím, že to všichni budeme do budoucna potřebovat, ale zas tak podrobné to být opravdu nemuselo. Většina funkcí v Excelu je jasná na pohled a nebo se dají dnes již rychle a pohodlně na internetu vyhledat. Taky si myslím, že pro mé budoucí působení v oboru IT není ani potřeba vědět, co je to například kontingenční tabulka.
Další věcí je, že se tyto programy Microsoft Office učí docela dost na základní škole. Díky tomu mohu říci, že většině třídy byla vykládaná látka jasná a tím pádem se hodně lidí při hodinách nudilo. Na druhou stranu, řekl bych, že hodně lidí skončí po škole jako "ajťák" v nějaké firmě v jiném oboru, takže mu zkušenosti s Excelem a Wordem budou k dobru. O Gimpu se zmiňovat ani nebudu, jen mě mrzí, že škola nemá na lepší grafický program, který by aspoň něco studenty naučil.
Poslední věcí je téma Internet a tvorba webových stránek. Internet by podle mě měl být hlavní náplní celého roku, protože se vše celkem rychle přesouvá právě do internetu. A k té tvorbě webových stránek bych měl jen jednu připomínku. Když už je oficiální HTML 5, připadá mi zbytečné učit zastaralé HTML 4. Stejně se pak všichni budou muset učit HTML 5, takže jim to nakonec zkomplikuje a ještě ztíží práci.
Hardware, Psaní na klávesnici PC a Elektrotechnika
Elektrotechnika mi spíše přijde jako rozšířená fyzika o proudech a napětí, takže taky nemám potřebu se zde o ní moc zmiňovat. Předmět, ve který jsem doufal, že mě něco nového naučí, byl právě Hardware. Mohu říct, že za celý rok jsme se toho naučili opravdu dost. Nikdy jsem toho moc o hardwaru PC nevěděl, a tak jsem se těšil, že se to konečně naučím. Ovšem celý rok jsme probírali v celku jen historii jednotlivých komponentů PC a současné například procesory Intel Core i5 jsme nakonec probrali ani ne za půl hodiny.
Sestavit počítač jsem se zatím také nenaučil, tak snad v příštím ročníku. Abych tady jen nepsal o záporech, je tu jeden předmět, který mě příjemně překvapil. A to právě Psaní na klávesnici PC. Během roku jsem měl problémy, protože psát všemi deseti po slepu mi opravdu příliš nešlo. Ale nyní, když píši na klávesnici třeba tento článek, nedokážu si představit psát jako dřív jen pár prsty s očima zabořenýma do klávesnice. Naučený styl mi mnohem ulehčuje a hlavně urychluje psaní.
Tak to je asi vše, co bych o předmětech v prváku oboru IT chtěl napsat. Vcelku jsem čekal, že to takové bude. Upřímně jsem ani moc nedoufal, že bych se naučil něco nového, protože o PC se zajímám už poměrně dlouho a programování se učím už několik let sám doma. Vzhledem k tomu, že jsem si přečetl části ŠVP, tak chápu, že škola prostě nemůže učit to, co bych si představoval. Tím chci říct, že zmiňované zápory nedávám za vinu škole a nechci ji nějak kritizovat.
Na druhou stranu by škola třeba díky mému názoru mohla zjistit, co je vhodné podle studenta do budoucna zlepšit. Nechci, abyste si o mně mysleli, že se jen chci povyšovat a vychloubat. Prospěl jsem s vyznamenáním, tak si myslím, že můj názor má nějakou váhu. A rozhodně nejsem nějaký kluk, co má potřebu si postěžovat na školu. To je vše, co bych k tomu chtěl napsat. Doufám, že moje postřehy někomu pomohou třeba při výběru školy.
Tweet |
Dominik Fryč
dne 23. prosince 2014 12:57
Ahoj, v první řadě díky moc za pochvalu. Přesně tak, jak píšeš. Většinou se jich ptám jen, když mi něco není jasné. Z předmětů, ve kterých jsem "trochu" napřed si jedu svoje, látku zvládám bez problému. Jen k tu teorii občas slyším česky, většinou jsem se vždy učil na anglických webech. U nás na škole je právě problém, že většina IT učitelů jsou lidé se znalostmi z praxe a nedokáží látku studentům vysvětlit, podávají nám ji jako kdyby jsme byli inženýři a roky v tom oboru dělali.
Bylo mi jasné, že se někdo na tuto větu ozve. Samozřejmě uznávám, nebylo asi příliš vhodné to psát. Ovšem napsal jsem to na základě toho, že jsem mluvil s partičkou "ajťáků" jedné firmy v oboru, kde bych si představoval pracovat, a například tento pojem jim nic neříkal, tím pádem asi není pro tuto konkrétní profesi příliš potřebný.
V Gimpu teď ve druháku pracujeme více, takže už jsem si na něj docela zvykl, ovšem pořád si myslím, že jsou lepší varianty. Navíc když je mají školy okolo.. Jinak díky za tip, mrknu se na to.
Máš pravdu, ovšem mě hardware zrovna příliš nebaví, takže učit se historii a o každém si pamatovat hromadu nezáživných informací je pro někoho jako jsem já docela nuda. Samozřejmě koho by to bavilo nebo se tím chtěl živit, tak pro toho je to asi důležité.
Šlo mi o to, aby si čtenář článku nemyslel, že to píše nějaký šestnáctiletý puberťák, který skoro propadá a potřebuje si postěžovat, jak ho škola nebaví. Snažím se učit a pochopit to, co mě baví, tedy hlavně mimo školu a to další nějak přejít, aby mi to nepřinášelo problémy a zároveň abych si alespoň něco málo z těch hodin odnesl.
Není třeba se omlouvat, rád o tom slyším ze stejného pohledu za několik let. Už teď mám na článek po půl roce trochu jiný názor. Druhák je již více odborný a zaměřený na IT, takže zhodnocení na konci roku bude určitě rozdílnější.
Kate
dne 07. ledna 2021 18:50
Ahoj, v dubnu mě čekají přijímačky a mým snem je jít na IT školu. Konkrétně bych chtěla jít na obor kyber. bezpečnosti. V matematice a češtině problém nemám, ale škola, kterou jsem si vybrala se rozhodla zavést navíc testy na informační technologie a kyber. bezpečnost. Vůbec nevím, co bych se měla učit, jak se na to připravit, protože si pamatuju akorát nějaké věci z 6. třídy z informatiky.
Dali by jste mi prosím nějaké typy s čím je dobré začít?
Díky.
Dominik Fryč
dne 08. ledna 2021 18:53
Ahoj, chválím tvojí volbu oboru. Být tebou bych se podíval na stránky školy, jestli tam náhodou nemají ukázkové přijímačky z minulých let. Případně bych se zeptal na dni otevřených dveří nebo napsal přímo na mail školy. Každopádně držím palce.