První rok studia oboru IT
Před více než rokem jsem psal článek o přijetí na Střední průmyslovou školu v Mladé Boleslavi. Vybral jsem si obor Informační technologie. Po úspěšném absolvování prvního ročníku bych chtěl napsat, co jsem se naučil nebo spíš nenaučil, a jestli obor splnil má očekávání. Zároveň se mohou uchazeči o IT nebo budoucí studenti této školy dozvědět, co je čeká v prvním roce.
Na úvod bych rád zmínil, že jsem si přečetl potřebné části Školního vzdělávacího programu (dále jen ŠVP) pro svůj obor IT, který jsem našel na stránkách školy. Když jsem si vybíral tento obor, koukal jsem jen na nosné předměty, ale neznal jsem náplň učiva. Realita byla podobná očekávání, ale i tak mě několik věcí překvapilo.
Začnu všeobecnými předměty jako je matematika, český jazyk, atd. Nevím, proč je v ŠVP takový dějepis. Přijde mi, že za 9 let na ZŠ (počítám i vlastivědu a prvouku) jsem se toho o vlasti a dějinách naučil tolik, kolik je potřeba, a rok navíc na střední škole mi skoro nic nového nedal. Ostatní předměty mi přišly jako na základní škole, nemám k tomu co napsat. První ročník v tomto smyslu pro mě byl asi jako 10. ročník základní školy.
A teď druhá věc, odborné předměty. V prvním ročníku jsme zatím měli jen pár z nich, což mě trochu mrzí, ale s tím asi ani škola nic dělat nemůže. I když od kamarádů z oboru IT z jiných škol slyším, že toho v prváku probrali mnohem více... Mezi odborné předměty v prvním ročníku tedy patří Informační a komunikační technologie (IKT), Hardware, Psaní na klávesnici PC a Elektrotechnika (ikdyž IKT se řadí mezi všeobecné předměty).
Informační a komunikační technologie
Tento předmět jsme měli 2x týdně po dvou hodinách. Vzhledem k tomu, že je jen v prvním ročníku, tak bych čekal, že za ten jeden rok stihneme probrat všeobecně všechny důležité funkce a možnosti počítače, které bychom měli znát a umět je dále využívat.
Na začátku roku jsme se učili věci typu přesun souboru do složky či jaký je rozdíl mezi složkou a souborem. Myslím, že pro člověka, co se přihlásí na obor IT, je toto velmi důležité... Dále jsme podrobně probrali programy Microsoft Word a Excel, následně ještě základy Accessu a Gimpu. Nakonec jsme se učili, co je to vlastně internet, jak funguje a následně základy tvorby webových stránek. Toť náplň prvního ročníku IKT.
Můj dojem je asi takový. Je sice pěkné, že jsme probrali poměrně podrobně Microsoft Word a Excel, souhlasím s tím, že to všichni budeme do budoucna potřebovat, ale zas tak podrobné to být opravdu nemuselo. Většina funkcí v Excelu je jasná na pohled a nebo se dají dnes již rychle a pohodlně na internetu vyhledat. Taky si myslím, že pro mé budoucí působení v oboru IT není ani potřeba vědět, co je to například kontingenční tabulka.
Další věcí je, že se tyto programy Microsoft Office učí docela dost na základní škole. Díky tomu mohu říci, že většině třídy byla vykládaná látka jasná a tím pádem se hodně lidí při hodinách nudilo. Na druhou stranu, řekl bych, že hodně lidí skončí po škole jako "ajťák" v nějaké firmě v jiném oboru, takže mu zkušenosti s Excelem a Wordem budou k dobru. O Gimpu se zmiňovat ani nebudu, jen mě mrzí, že škola nemá na lepší grafický program, který by aspoň něco studenty naučil.
Poslední věcí je téma Internet a tvorba webových stránek. Internet by podle mě měl být hlavní náplní celého roku, protože se vše celkem rychle přesouvá právě do internetu. A k té tvorbě webových stránek bych měl jen jednu připomínku. Když už je oficiální HTML 5, připadá mi zbytečné učit zastaralé HTML 4. Stejně se pak všichni budou muset učit HTML 5, takže jim to nakonec zkomplikuje a ještě ztíží práci.
Hardware, Psaní na klávesnici PC a Elektrotechnika
Elektrotechnika mi spíše přijde jako rozšířená fyzika o proudech a napětí, takže taky nemám potřebu se zde o ní moc zmiňovat. Předmět, ve který jsem doufal, že mě něco nového naučí, byl právě Hardware. Mohu říct, že za celý rok jsme se toho naučili opravdu dost. Nikdy jsem toho moc o hardwaru PC nevěděl, a tak jsem se těšil, že se to konečně naučím. Ovšem celý rok jsme probírali v celku jen historii jednotlivých komponentů PC a současné například procesory Intel Core i5 jsme nakonec probrali ani ne za půl hodiny.
Sestavit počítač jsem se zatím také nenaučil, tak snad v příštím ročníku. Abych tady jen nepsal o záporech, je tu jeden předmět, který mě příjemně překvapil. A to právě Psaní na klávesnici PC. Během roku jsem měl problémy, protože psát všemi deseti po slepu mi opravdu příliš nešlo. Ale nyní, když píši na klávesnici třeba tento článek, nedokážu si představit psát jako dřív jen pár prsty s očima zabořenýma do klávesnice. Naučený styl mi mnohem ulehčuje a hlavně urychluje psaní.
Tak to je asi vše, co bych o předmětech v prváku oboru IT chtěl napsat. Vcelku jsem čekal, že to takové bude. Upřímně jsem ani moc nedoufal, že bych se naučil něco nového, protože o PC se zajímám už poměrně dlouho a programování se učím už několik let sám doma. Vzhledem k tomu, že jsem si přečetl části ŠVP, tak chápu, že škola prostě nemůže učit to, co bych si představoval. Tím chci říct, že zmiňované zápory nedávám za vinu škole a nechci ji nějak kritizovat.
Na druhou stranu by škola třeba díky mému názoru mohla zjistit, co je vhodné podle studenta do budoucna zlepšit. Nechci, abyste si o mně mysleli, že se jen chci povyšovat a vychloubat. Prospěl jsem s vyznamenáním, tak si myslím, že můj názor má nějakou váhu. A rozhodně nejsem nějaký kluk, co má potřebu si postěžovat na školu. To je vše, co bych k tomu chtěl napsat. Doufám, že moje postřehy někomu pomohou třeba při výběru školy.
Tweet |
Adam Gajdečka
dne 24. července 2014 02:05
Jdu v Září na IT školu v Ostravě. Jestli to tam budu mít stejné jako ty v prváku, tak to je blbé, protože já už hodně toho umím. Např.
HTML a CSS
Sestavit počítač a vybrat komponenty
Vyznám se v Elektrotechnice
A Excel a Word jsme probírali úplně celý na základce, to mě strašně nebavilo.
A také nechápu se učit v zastaralých verzích prog. jazyků a různých starých verzích programů.
Dominik Fryč
dne 24. července 2014 15:36
Podle toho, co píšeš bych byl trochu šetřil se slovy "hodně toho umím".
HTML a CSS je základ, ale s tím moc daleko nedojdeš. Co třeba se učit další jazyky jako hlavně PHP a JavaScript?
Sestavit počítač a vybrat komponenty je sice dobré umět, ale myslím si, že to se člověk dokáže naučit celkem rychle. Mně šlo spíše o to, naučit se přetaktovat procesor a tak.
Excel a Word je možná nudný, ale většině studentů se stejně nepodaří prorazit jako programátor nebo grafik, takže stejně hodně lidí nakonec skončí u psaní dokumentů a tvoření tabulek.
S těmi staršími verzemi programovacích jazyků (ikdyž tedy HTML 4 nebo 5 není programovací jazyk), záleží na věku učitele a postoji k výuce. Šedesátiletý učitel se asi těžko bude učit nejnovější standardy HTML 5, aby to mohl ještě učit studenty.
A nakonec k těm starým verzím programů. Ne každá škola má na to, aby neustále kupovala desítky licencí nejnovějších verzí programů na všechny počítače.
Každopádně ti přeji, aby tě škola nenudila, třeba i něco nového naučila a aby jsi byl spokojen s oborem, který sis vybral.
Adam Gajdečka
dne 24. července 2014 17:23
Dále občas programuji mikroprocesory (Picaxe, Arduino)
Momentálně se sám učím PHP.
Našel jsem si na FB mé budoucí spolužáky a zeptal jsem se jich, co umí. Všichni dotázáni mi napsali, že se vše naučí ve škole, že teď nic neumí. Myslím si, že teď po 9 třídě z IT toho vím hodně. Samozřejmě že se budu vzdělávat celý život a učit novému. :-)
Dominik Fryč
dne 24. července 2014 18:12
Tak programování mikroprocesorů, to jde úplně mimo mě. Je dobré, že se sám učíš, pak budeš ve škole o několik let napřed a musím říct, že je to docela sranda.
Samozřejmě, na IT obor se z 90% hlásí pouze hráči počítačových her, zbytek spoléhá na to, že se ve škole programovat naučí. A pak jsou tam ti, co jsou "trochu" napřed.
Adam Gajdečka
dne 24. července 2014 22:15
Doufám, že tam potkám nějaké zajímavé lidi, s kterými si budu rozumět.
(na tvém blogu mi chybí funkce, upozornění na reakci u komentáře. Jinak sháním takovou šablonu jako máš ty ale na WP. )
Michal
dne 02. srpna 2014 09:22
Ahoj,
děsně vám oběma fandím s tou vizí o vzdělávání, ale buďme k sobě upřímní, škol jsem vystřídal několik, nedodělal ani jednu, a to hlavně proto, že jsem nějak odmítal čekat pár let, jestli se "náhodou" nezačne děat něco smysluplného.
Česká škola učí zaměstnance, ne podnikatele, a ten kdo se spolehne na školu, skončí jako looser. Tak to bohužel je, takové je tu školství.
Máme tu školství, kde se učíme, kde zemřel Karel IV místo toho, abysme se učili, kde to najít.
Být ve škole o pár let napřed je sranda - bohužel taky plýtvání vlastním časem a talentem, což je v nějakých 17 letech velká škoda. Taky jsem se tou dobou cítil jako king, když jsem měl v informatice průměr 1,0, z dnešního pohledu jsem spíš pros*al 2 hodiny týdně času úplnýma nesmyslama.
Takže nevěnujte té škole víc času než si zaslouží, a spolehněte se na to, co se naučíte sami, bude se to jednou hodit...
A až vás budou nutit do nějakých trapných praxí (myslím že 2 týdny každý rok) a nutit vám hledat si praxi v nějakým místním obchodě s počítačema, dejte vědět a něco vymyslíme :-)
Dan Porada
dne 06. srpna 2014 17:12
Ahoj je mi 13 a teď půjdu do osmé třídy :-) no a zatím umím pracovat jen s wordem,powerpointem a excelem :-) no a chtěl bych se tě (vás) zeptat co bych měl umět když chci jít na IT obor :-) vážně moc díky :-)
Dominik Fryč
dne 06. srpna 2014 19:27
Michal: Ahoj, líbí se mi jak jsi to napsal. Taky že spoléhám jen na to, co se naučím sám. Například teď za prázdniny jsem se toho "z IT" naučil víc, než za celý rok informatiky. Ve všem s tebou souhlasím a s těmi praxemi, tento rok mě to už čeká.
Dan Porada: Ahoj, upřímně, jestli se chystáš na IT obor, nemusíš ani vědět rozdíl mezi složkou a souborem. Z vlastní zkušenosti, 90% třídy tvoří gameři, co o programování nic neví a spoléhají, že je to škola naučí. Takže neměj strach.
Dan Porada
dne 06. srpna 2014 22:38
Díky za odpověd a čas :-) a máš moc pěkný web :-)
KdoSiOdJinud
dne 10. prosince 2014 23:26
Zdar ,
chci ti pochválit web, kdysi jsem taky psal blog a přesně ve stejné situaci jako jsi teď ty, jen já byl v Kutné Hoře na průmce. Chápu docela tvoji "nechuť" k tomu co jak to tam funguje (měl jsem to taky tak), ale zkušenost která mi z toho vyplynula byla ta, že když člověk chce, tak si najde zaměření, věnuje se mu mimo školu více a učitele "zneužívá" k radám. Učitelé odborných předmětů, elektronika apd. jsou většinou lidé z praxe, dost často i podnikají během učení.
K tomu tvému textu:
"Taky si myslím, že pro mé budoucí působení v oboru IT není ani potřeba vědět, co je to například kontingenční tabulka." - myslím, že velký omyl vždyť to je elementární základ pro veškeré další vazby, pokud budeš řešit hardware do podrobna, dostaneš se k výrokové logice, NAND AND etc. a Karnaughovým mapám, to vše vychází z "těchto" tabulek.
"O Gimpu se zmiňovat ani nebudu, jen mě mrzí, že škola nemá na lepší grafický program, který by aspoň něco studenty naučil." - jako programátor předpokládám, že neskončíš na Win ale padneš na nějaký linux sys., gimp při pohledu jako malování není moc user friendly, ale zkus si pogooglit např. "gimp scripting" a získáš mocný nástroj který je free
"a současné například procesory Intel Core i5 jsme nakonec probrali ani ne za půl hodiny." - to stejné jak u těch tabulek, pokud pochopíš historický vývoj, nebude pro tebe problém chápat současný, neb ten už jde dopředu relativně pomalu, co vím tak poslední novinkou jsou 3D tranzistory, jinak je to jen o výrobních technologiích, kdy se zmenšuje a zmenšuje Historie tě naučí, jak si vyrobit vlastní paměti / procesor nebo jiný hw doma na stole a to už je zajímavější O nových si přečteš parametry na každém foru.
"Prospěl jsem s vyznamenáním, tak si myslím, že můj názor má nějakou váhu." - člověk jde na střední s vidinou, že se naučí, že bude mít maturitu a bude někdo, někteří si pak honí ego ještě na vysoké. Věř, že známky, chvála, kritika učitelů je k ničemu a bude zapomenuta , v praxi se ti bude hodit jen a jen to co si sám ověříš, vyzkoušíš a pochopíš.
Sry za vyčerpávající koment, ale v tvém textu jsem se zhlédl před nějakými 6 lety zpátky tak jsem musel