Druhý rok studia oboru IT

Druhý rok studia oboru IT

Na konci prvního ročníku mého studia Informační technologie na Střední průmyslové škole v Mladé Boleslavi jsem psal článek, který měl vystihnout mé postřehy, dojmy a názory z celého roku a informovat studenty, kteří přemýšlejí o studiu právě na této škole. Tentokrát jsem článek nestihl napsat na konci školního roku, ale nezapomněl jsem, tak se o moje zkušenosti podělím teď s menším zpožděním.

Když se poohlédnu na článek o prvním ročníku, dnes bych ho napsal trochu jinak. Některé své názory bych trochu poupravil, ale za většinou stojím do dnes. První ročník byl trochu kritický v tom, že jsem čekal větší záběr do odborných předmětů, avšak nakonec z něj vznikl 10. ročník základní školy. Pro mě to byla z odborného hlediska ztráta času, avšak mi bylo řečeno, že první ročník byl odlehčený od odborných předmětů právě proto, aby si studenti uvědomili, jestli chtějí studovat tento obor.

Po druhém ročníku mi tato myšlenka přijde trochu nesmyslná. Jak by si mohli studenti uvědomit, zda je pro ně daný obor ten pravý, když tu nebyly skoro žádné odborné předměty? Je to vidět i na konečném stavu třídy po druhém roce. Několik dalších spolužáků odešlo, protože teprve teď zjistili, že IT není nic pro ně. Částečně je to jejich chyba, ale kdyby se první ročník zaměřil hlouběji do odborných předmětů, ušetřili by rok studia oboru, který pro ně není vhodný.

Druhý ročník oproti prvnímu byl mnohem více zaměřený na odborné předměty, avšak přibyl i jeden nový všeobecně vzdělávací. Byla to právě ekologie, kterou by u oboru IT moc studentů nečekalo. Ovšem místo probírání látky třídění odpadu a vlivů člověka na životní prostředí to byl předmět více méně složený ze zeměpisu, biologie a geologie. Předmět bych chápal v prvním ročníku, ovšem ve druhém, no nevím. Každopádně aspoň nás naučil základní znalosti o Zemi a přírodě.

Odborné předměty

A konečně se dostáváme k hlavní věci. Čím mi škola přispěla k budování své kariéry v oboru IT? Letos to tak špatné nebylo, avšak čekal jsem trochu více. Mezi odborné předměty přibyla Počítačová grafika, Vývoj webových aplikací, Operační systémy, Počítačové sítě, Programování a Technická dokumentace. Dále se rozšířil počet hodin dosavadních předmětů, a to Hardwaru a Elektrotechniky.

Budova školy Interiér školy

Začnu Technickou dokumentací. Tento předmět se trochu liší od ostatních, protože u něho je potřeba pouze tužka, rýsovací potřeby a papír. Učili jsme se správně dělat čáry, kótovat a přenášet prostorová tělesa na papír. Vzhledem k tomu, že mám rád přesnost, tak mě předmět docela bavil, navíc nás postupně připravil na tvorbu prostorových modelů na počítači v dalším ročníku.

Předmět Elektrotechnika mě trochu zklamal. Čekal jsem, že se naučím konečně měřit digitálním multimetrem a zjistím vůbec, jak to je doma s rozvedením elektřiny, jak to všechno funguje, ale jediné, co se mi podařilo, byly vyhozené pojistky celého domu díky tomu, že jsem se snažil v zásuvce změřit proud. Asi to zní vtipně, možná bych se měl stydět, ale je to proto, že elektřině stále nerozumím, ani po dvou letech studia Elektrotechniky. PS: Nezabilo mě to, ale aspoň od té chvíle vím, že už si s elektřinou nebudu zahrávat.

Počítačová grafika byl jeden z předmětů, na který jsem se těšil už od základní školy. Ale až později mi došlo, že to nebude takové, jaké jsem si představoval. První pololetí jsme si hráli v (téměř) rastrovém editoru Gimp, ve kterém jsme upravovali a retušovali fotografie. Ve druhém pololetí jsme se podívali na vektorový program Inkscape, který nebyl až tak špatný, ale moc funkcí jsme se v něm naučit nestihli.

V předmětu Vývoj webových aplikací jsme začali učením se základního jazyka HTML a kaskádových stylů CSS. První nás čekal tabulkový layout, který já osobně odsuzuji, ale po pravdě, také jsem na něm začínal. V tomto předmětu jsem trochu dále než ostatní, takže jsem měl více méně celý rok volno, jen testíky jsem si občas rád napsal. Během roku se spolužáci naučili také základy JavaScriptu a vůbec vytvoření první ručně napsané šablony.

Před zahájením studia na střední škole jsem se také těšil na programování, poněvadž jsem již uměl tvořit v PHP a začínal se učit objektově orientované programování. Vůbec jsem však neměl tušení o desktopovém programování. V tomto předmětu jsme se začali učit jazyk Java, který mě lákal kvůli tomu, že jsou v něm psané aplikace na Android, které bych jednou chtěl zkusit tvořit. Logiku programování jsem již měl, takže jsem se naučil jinak vypadající, ale stejně funkční příkazy, a tak jsem neměl s předmětem žádné problémy.

Stará počítačová učebna Stará počítačová učebna

Ovšem předmět Počítačové sítě byl jeden velký omyl. A to díky svému učiteli. Na začátku jsme se začali seznamovat se základními pojmy v sítích, rozdělení, typy atd. Díky učiteli, který vždy jen něco nakousl a už se k tomu nevrátil ani po mé prosbě, jsme každý měli doslova bordel v poznámkách a jeho výklad nebyl k pochopení. Tak jsem se učil a psal poznámky z internetu, jenže jiné než jeho definice neakceptoval, tak to bylo těžké. Učitel zde učil jen krátce a díky všem stížnostem škola zareagovala a dnes již na naší škole neučí.

Předmět Hardware není zrovna mým šálkem kávy, jsem spíš zaměřen na software, avšak neodmítám se dozvědět něco z tohoto oboru. Více méně celý rok probíhal tak, že jsme se z hodin či internetu měli naučit princip fungování daného zařízení a příští hodinu si na to napsali test. Je fajn, že víme jak funguje obrazovka, tiskárna či fotoaparát, ale vlastnosti, typy, výhody a nevýhody jsme se více méně nedozvěděli.

Operační systémy nás měly naučit vůbec přehled o operačních systémech a jejich rozdílech a také nás naučit kompletně znát a ovládat operační systém Windows. Úvod jsme více méně probrali, typy, rozdíly a některé základní funkce také. Ale k systému Windows jsme se moc nedostali. Čekal jsem, že se naučíme oprávnění uživatelů, pracovat v příkazovém řádku nebo práci s registry, ale o to jsme ani nezavadili.

Poslední předmět, který se od prvního ročníku velice změnil, byly Praxe. V tyto hodiny jsme si zkoušeli praktické věci jako rozebírání počítače, mechanické čištění, zálohování, virtualizaci PC, tvorbu kabelu kroucené dvojlinky a dokonce i svařování optického kabelu. Předmět byl příprava pro naše dvoutýdenní praxe ve firmách v oboru IT. Já jsem pracoval ve firmě Dragon Internet a.s., což možná víte z článku o mé praxi.

To je více méně vše, co vám mohu napsat o mých dojmech z druhé ročníku studia IT na naší škole. Opět bych rád zmínil, že tímto článkem nechci nijak školu poškozovat nebo si stěžovat na výuku. Přečetl jsem si ŠVP, takže vím, že za to škola moc nemůže. Jen chci napsat svůj pohled a postřehy pro budoucí studenty, aby si dokázali udělat reálný obrázek o tomto oboru na naší škole. Podařilo se mi na konci roku mít samé jedničky, tak doufám, že můj článek nebudete brát jako postěžování si mladého kluka, kterého nebaví škola. Kdybych se školou nebyl spokojený, studoval bych už dávno jinde. Tak doufám, že na konci roku nezapomenu a napíšu pro vás shrnutí třetího ročníku.


Podobné články

Poslední články

· Zahraniční stáž v Anglii... (26.09.2016)
· Zahraniční stáž v Anglii... (15.07.2016)
· Praxe v Dragon Internet ... (17.06.2015)
· Googlím, proč nejde Goog... (01.12.2016)
· Zahraniční stáž v Anglii... (26.09.2016)
· Zahraniční stáž v Anglii... (15.07.2016)

Komentáře

  1. Honza

    dne 19. září 2015 17:32

    Zajímavé čtení, díky za něj. Těším se na zhodnocení dalších ročníků.

  2. Pedagog

    dne 07. října 2015 12:27

    Dobrá sebereflexe pro nás ... Již pracujeme na určitém přepracování konceptu výuky IT na naší škole a tohle je to, co potřebujeme vědět ...

Vyhledávání
Autor blogu
Dominik Fryč
Dominik Fryč
Je mi 26 let, jsem bloger, student IT a baví mě webdesign.
Anketa
Máte v mobilu NFC?




TOP Články
Nejčtenější
TOP 10 Android a... (55441)
První zkušenost ... (53848)
Zombie apokalyps... (50180)
Rozdíl mezi geek... (50105)
Recenze autokemp... (40349)
Nejdiskutovanější
První zkušenost s ... (46)
Zombie apokalypsa 21... (36)
Proč je Windows 8 l... (22)
První rok studia ob... (13)
Co je to vlastně bl... (12)
Komentáře
Petr Kopinec u článku
Zahraniční stáž v Anglii #...
Mariee u článku
Co je to vlastně blogování...
Majka u článku
Co je to vlastně blogování...
Svoby u článku
Zahraniční stáž v Anglii #...
Iu u článku
Rozdíl mezi geekem a nerde...