Jak dnes využívám cloud
Nemá cenu psát o tom, jak se dnes vše řeší přes cloud, jak všechny dokumenty máme uložené na internetu a vždy při ruce na smartphonu. Nechci psát nějaký odborný článek, který vám poradí kompletní přesun vašich dat do nebeských úložišť. Napíšu pouze to, jak cloud v dnešní době využívám já a v čem mi pomáhá. Někteří se třeba mohou inspirovat, pokud ještě cloud nevyužívají nebo si s tím nevědí rady.
Pro ty co nevědí, co je to cloud. Myslím si, že to však zná většina lidí, takže není třeba složitě vysvětlovat. Cloud, nebo spíš cloudové úložiště je úložiště dat v internetu. Každý uživatel daného cloudu má určité místo pro data, kam může ukládat své dokumenty, fotky nebo videa a kdykoliv je mít na internetu k dispozici. Dnes navíc díky smartphonům a tabletům je dostupnost mnohem širší.
Osobní data v počítači
Po upgradu na Windows 8 jsem se seznámil s cloudovým úložištěm SkyDrive, které jsem do té doby skoro nevyužíval. SkyDrive je ve Windows 8 předinstalovaný jako "metrová" aplikace, takže pro lidi, kteří moc nevyužívají režim Metro je to docela zbytečné. Upřímně, SkyDrive v Metru skoro nepoužívám. Díky tomu jsem tedy SkyDrive ještě moc nepoužíval.
Do roka přišla nová verze Windows 8.1, která přinesla větší integraci SkyDrivu do operačního systému. To tak, že místo knihoven, na které byli uživatelé Windowsu doposud zvyklí, přibyla nová složka SkyDrive. V prvních chvílích mi to vadilo, ale později jsem přestával používat knihovny dokumentů, obrázků, hudby i videí a začínal jsem čím dál tím víc využívat knihovny SkyDrive, kde jsem si vytvořil stejné složky.
Dnes svoje dokumenty ukládám už jedině na integrovaný SkyDrive a knihovny v uživatelské složce už vůbec nevyužívám. Nyní mám vše, co si na počítači uložím, dostupné hned i na mobilu a tabletu. Jsem rád, že díky tomu se mi na disku uvolnilo trochu místa. V uživatelské složce nyní využívám pouze složku Stažené soubory, ve které mám všechny stažené dokumenty, které pak třeba přesouvám na SkyDrive.
Není to jen o SkyDrivu
Samozřejmě nevyužívám jen SkyDrive, ale i jiná cloudová úložiště. SkyDrive beru pouze jako úložiště pro své dokumenty a média. Mám i cloud u Googlu, tedy Google Drive. Díky jedné mimořádné akci mám místo 15 GB o 10 více, takže se mi sem vejde více větších souborů. Proto jsem svůj Google Drive zvolil jako úložiště pro zálohy a filmy. Pravidelně se do cloudu zálohuje mobil i tablet, takže nemusím mít starost, že někde v počítají zabírají potřebné místo.
Dříve jsem ještě používal Box nebo Dropbox, ale nyní už si ani nepamatuji, kdy jsem v nich byl naposledy. Jestli si dobře vzpomínám, neměli až tak velké úložiště a přeci jen, chodit na několik úložišť a hledat, na kterém cloudu jsem si uložil prezentaci asi není zrovna nejlepší. Pak jsem natrefil na službu Mega, což je také cloudové úložiště, ale pyšní se velikostí 50 GB zdarma. Této nabídce jsem neodolal a dnes tento cloud využívám pro pracovní účely, ukládání projektů a návrhů.
Místo Office webová aplikace
Nechce se vám platit za nový Office 2013 přes 3 tisíce? Pokud nevyužíváte úplně všechny funkce právě těchto programů a stačí vám jednoduše vytvořit základní dokument, prezentaci nebo tabulku s grafem, určitě můžete využít cloudovou variantu webové aplikace Office na SkyDrive. Umožní vám opravdu jednoduše vytvořit dokument ve vašem webovém prohlížeči, který budete mít uložený na svém SkyDrive a mít ho vždy po ruce.
Také Google má svojí vlastní webovou aplikaci pro tvorbu dokumentů online ve webovém prohlížeči. Na svém disku Google Drive můžete vytvořit opět dokument, graf nebo prezentaci úplně jednoduše a zadarmo. Asi vás teď napadá otázka, která webová aplikace je lepší, kterou používat? Já osobně využívám Office na SkyDrivu, protože tam si ukládám všechny osobní věci a dokumenty, takže nemusím řešit ukládání jinam. Je to navíc webový Office 2013 pouze se základními funkcemi, takže mi zatím jako cloudový nástroj pro vytváření dokumentů stačí.
V dnešní době je možné využívat mnohem více služeb, které vaší práci přenesou do cloudu, ale mně zatím stačí to, co mám. Když se na to tak podívám, mám 7 GB na svém účtu SkyDrive, 25 GB na disku Google Drive a 50 GB u služby MEGA, takže mám celkem přes 80 GB místa v cloudu, což je pro mé osobní dokumenty, pracovní projekty a všechny obrázky, videa a hudbu docela slušné místo, které mi zatím v pohodě stačí. Budu rád, pokud mi do komentářů napíšete, jak vy využíváte cloud, co byste mohli doporučit nebo bez čeho byste se dnes neobešli.
Tweet |
Tesy
dne 25. ledna 2014 21:38
Google Drive taktéž využívám především na synchronizaci mezi počítači. Zálohu filmů si do tohoto, ale nedokážu představit (přeci jen 25 GB na filmy není moc, a při rychlosti mého uploadu 2 Mb/s by to bylo na dlouho). Dále využívám Skydrive a to především v mobilu (WP).
K tomu Officu si myslím, že Office na Skydrive je přeci jen lepší než ten od Googlu.
Dominik Fryč
dne 26. ledna 2014 15:37
Já na Google Drive házím takové ty filmy, které chci jen zhlédnout a pak smazat. Do 25 GB by se mi asi filmová databáze nevešla. SkyDrive využívám hlavně k přepravě dokumentů mezi PC a tabletem nebo mobilem (Android).
Ten Office je lepší, taky proto ho používám.
Bob
dne 31. ledna 2014 15:57
Pěkný článek, ale lidi by se měli zamyslet. Tohle je mimo jiné na nejlepší cestě jak už nemít vůbec žádné soukromí a jak z vás vytáhnout další informace po kterých prahnou.
Dominik Fryč
dne 31. ledna 2014 21:08
Podle mě se u služeb jako je SkyDrive nebo Google Drive nemusíme bát o svá data, o své soukromí. V cloudu sice nemám v dokumentech žádné smlouvy ani důležité informace o sobě a tak, ale kdybychom těmto službám nevěřili, nemohli bychom ani emailem přes tyto služby poslat ani číslo účtu. Takže pokud se třeba na Gmailu nebojím poslat takové informace, nemusím se bát ani jeho disku. Samozřejmě u jiných cloudových služeb, které nejsou až tak známé a správně zabezpečené, tam by to mohlo být nebezpečnější.