Proč je Windows 8 lepší

Proč je Windows 8 lepší

Poslední dobou, vlastně, když to tak vezmu, od té doby, co se lidé dozvěděli o Windows 8 začali někteří lidé, kámoši říkat o Windows 8, že to je operační systém na nic, že Microsoft udělal chybu. Když se to tak vezme, znám jen málo lidí, kteří mají rádi Windows 8, tak jako já. Musím se tomu smát, lidé nebo kámoši, kteří o Windows 8 nic neví a viděli pouze nějaké screeny ze základní obrazovky režimu Metra, tvrdí, že je to nejhorší operační systém. Když ale poslouchám dál, co o Windows 8 říkají, už mi to moc k smíchu nepřijde. Proto jsem se rozhodl napsat takový článek, abych lidem vysvětlil a ukázal, proč je Windows 8 lepší než starší Sedmičky, a že není důvod nadávat Osmičkám.

Hlavní je rychlost

Vzpomínám na ty dny, kdy mi počítač nabíhal tak dlouho, že jsem se klidně mohl dojít najíst. Bylo to ovlivněné množstvím dat a počtem aplikací při stratu, ale také díky Windows 7. Nyní mi počítač startuje do 20ti sekund.

Dá se říct, že Windows 8 Pro startuje do 20ti sekund, s SSD jednotkou za 10 sekund a tablet s SSD ještě rychleji. Vzhledem k tomu, že i toto faktum mnozí lidé nebo kámoši neuznávají, přidávám naměřené hodnoty ze serveru PCmag:

Start (z vypnutého stavu): W7 - 38s; W8 - 17s
Vypnutí: W7: 12,2s; W8: 9,9s

Zapomeňte na BIOS

Ve Windows 8 můžete klidně zapomenout na klávesy F2 nebo F8, protože hlavním činitelem startu operačního systému je nové Boot Menu. Když se něco při startu nepodaří, spustí se Boot Menu. Můžete v něm také nastavit bootování např. z flash disku, obnovení ze zálohy nebo bitové kopie systému, opravit nebo kompletně vyčistit počítač a uvést do továrního stavu. Do tohoto Boot Menu se můžete jinak dostat třeba přes nastavení počítače v kartě Obecné (General), možnost Spuštění s upřesněným nastavením. Nebo pomocí příkazu Shutdown.exe /r /o.

Boot Menu v nastaveníBoot Menu

Nový vzhled

Dalším velmi důležitým faktem je nový vzhled, který většina lidí nesnáší a říká, že je na nic. To je to o čem jsem mluvil. Novým vzhledem ve Windows 8 je režim Metro. Je to základní obrazovka Windows 8, jsou to vlastně dlaždice různých Metro aplikací, programů na ploše atd. Metro je náhrada nabídky Start ze starších Windows a mnohem se liší od všech ostatních předešlých operačních systémů Microsoftu. Metro vyvoláváme klávesou Windows. Můj názor na tento režim je velice kladný. Zdá se mi přehledné, moderní a rychle se zde hledá to, co potřebuji. (Na obrázku je screen mého Metra)

Moje Metro

Následující odstavec je pro všechny, co nesnáší režim Metro. Pokud se vám tento režim nelíbí, přijde vám nepřehledný a prostě ho nechcete používat, nemusíte. K tomu vám postačí skvělá aplikace Start8, díky které dostanete nabídku Start zpět a nejen to. Chystám se napsat článek o zákazu Metra na Windows 8, jak nastavit plochu jako hlavní a jediný režim Windows 8.

Další systémové vychytávky

Charm BarMezi další důležité novinky Windows 8 patří Charm Bar a nový seznam otevřených aplikací. Charm Bar je postranní panel vpravo, který se objeví při vjetí kurzorem myši do pravého horního nebo dolního rohu obrazovky. Slouží k nastavení internet. připojení, jasu, hlasitosti, vypnutí, hledání, sdílení a třeba přechodu do Metra. Je toho opravdu mnoho. Seznam otevřených aplikací se ovládá zkratkou Win+Tab, něco jako Alt+Tab, ale přepíná Metrové aplikace s plochou.

Dotykové ovládání a vyhledávání

Musím uznat, že Windows 8 je opravdu podle mě lepší pro dotyková zařízení, např. tablety. Na takovém tabletu Surface s Windows 8 Pro to musí být ráj. Pro dotyk je tu vytvořená suprová klávesnice, podobně jako u Androidu. Ale i tak se na stolní počítači nebo notebooku s nedotykovou obrazovkou dobře ovládá. Vyhledávání ve Windows 8 je nyní mnohem snadnější, stačí být v Metru a začít normálně psát. Vyhledávání se dělí na 3 typy - mezi aplikacemi, v nastavení nebo hledat soubory. Vyhledávat také můžete třeba pouze v určité Metrové aplikaci.

Windows 8 Store

Nový internetový obchod Microsoftu s Metrovými aplikacemi pro Windows 8. Přes něj se nejen instalují, ale i aktualizují všechny Metrové aplikace. Je rozdělen do několika základních kategorií, jen mi tu chybí vyhledávání podle názvu.

Windows 8 Store

Propojení s cloudem

Váš účet může běžet na účtu Microsoft, což plně zajišťuje připojení ke cloudovému úložišti Skydrive, ale také kompletní synchronizace s jinými zařízeními. Díky účtu Microsoft můžete na jiných zařízeních mít to, co máte ve svém počítači/tabletu, což se týká hlavně Metro aplikací a souborů v cloudu, tedy třeba Skydrive. Navíc váš účet Microsoft synchronizuje také všechny vaše nastavení, které jste si nastavili v nastavení počítače. Na Skydrive má každý zákazník volných 7 GB zdarma, více se dá dokoupit. Není to moc, ale pro vaše obrázky, fotografie, videa, písničky a třeba nějaké dokumenty nebo programy to docela stačí.

Poslední věci, které musím zmínit

Mezi opravdu poslední věci patří možnost reinstalace a obnovení, nový správce úloh a celkový výkon. Reinstalace a obnovení systému Windows 8 je velice jednoduché, stačí pouze v nastavení počítače zabrousit do části Obecné (General) a najít předposlední dvě možnosti. Při obnovení systému se mohou ponechat vaše osobní dokumenty nebo obnovit tovární verzi. Není potřeba instalační disk. Správce úloh se dotklo poměrně hodně změn, nyní je úplně jiný. Samozřejmě zobrazuje všechny spuštěné procesy a programy, využití disku, procesoru nebo paměti v pěkném grafu, můžete zde nastavit aplikace po spuštění a další.

Celkový výkon Windows 8 je opravdu překvapivý. Nejen, že je rychlý, co se týče startu, ale i v běhu a při spuštěných programech. Má vylepšené jádro a lépe pracuje s procesorem a pamětí. Plocha je nyní mnohem rychlejší, při hraní nejnovějších her je vidět mnohem větší zvýšení FPS.

Závěr

Na konec mi nezbývá nic jiného než říct, že Windows 8 je absolutní vítěz. Z mé stránky nejlepší operační systém, který zatím znám. Doporučuji nejen pro každodenní práci na počítači s dokumenty a grafy, ale také i pro zábavu a nejnovější hry s vysokými požadavky nebo třeba pro poslouchání písniček a listování stránkami. Pokud jsem něco ve článku napsal špatně, napište mi, já to co nejdříve opravím.

Zajímal by mě váš názor na Windows 8, vaše připomínky, co se vám nejvíce líbí a co třeba nejméně. Podělte se s vašimi názory do komentářů.

(Zdroje: vlastní, Živě.cz, 4webmaster.cz)


Podobné články

Poslední články

· TOP 10 Windows 8 aplikac... (27.10.2013)
· Windows 8.1 oficiálně (16.08.2013)
· Co přinese Windows 8.1 #... (28.05.2013)
· Googlím, proč nejde Goog... (01.12.2016)
· Zahraniční stáž v Anglii... (26.09.2016)
· Zahraniční stáž v Anglii... (15.07.2016)

Komentáře

  1. Josef

    dne 28. června 2013 18:08

    mě vyhovují Windows XP--- tyhle nový "malůvky" mě asi polezou na nervy

  2. František

    dne 16. srpna 2013 23:38

    Měl jsem od dubna tohoto roku nainstalovaný Windows 8, ano musím souhlasit s tím, že rychlost naběhnutí systému Windows 8 je rychlejší než Windows 7. Bohužel však musím upozornit na to, že ne na všechna PC může běžet bez problémů, ikdyž najdete všechny potřebné ovladače. Jediný zádrhel, který jsem nedokázal překousnout je, že Windows 8 oproti Windows 7 zatěžuje nadměrně výkon HDD. Což při mé práci, kdy potřebuji pracovat na více aplikací zároveň dělalo značný problém. U Windows 7 jsem mohl převádět film ve FULLHD, přitom brouzdat na netu, psát ve Wordu 2007 a ještě upravovat texty v ACROBATU 9 PRO bez žádných časových prodlev. U Windows 8 dám převádět film ve FULLHD a toď vše víc si bohužel dovolit nemohu, protože disk HDD jede na 100%. Myslím si, že MIcrosoft chce docílit toho, aby si lidé kupovali SSD disky. Vidím v tom jenom pěkné peníze a zisky jak si ruku v ruce myjí výrobci SSD disků s firmou Microsoft!!! Vrátil jsem se tak zpět k úspěšným Windows 7!!!

  3. Dominik Fryč

    dne 17. srpna 2013 14:59

    Díky za komentář, s většinou souhlasím. Rychlost naběhnutí je, alespoň na mém notebooku, skvělá. S potřebnými ovladači jsem měl také problém, dlouho jsem je sháněl i proto, že můj notebook není pro Windows 8 podporován. Takže s tím souhlasím. To využití HDD se mi zas až tak nezdá. Když jsem měl Windows 7 a renderoval jsem film ve Full HD kvalitě, mohl jsem jít maximálně v prohlížeči na internet. Nyní s Windows 8 je to stejné, využití HDD je asi 90%, ale brouzdat po internetu ještě můžu. Plánoval jsem si koupit SSD disk, přeci jen je to mnohem rychlejší sice za větší cenu, ale tak za rychlost se dneska platí. To je můj názor, i přes to všechno jsem s Windows 8 spokojený.

  4. František

    dne 17. srpna 2013 23:56

    Bohužel v dnešní době ještě nejsou tak SSD disky v poměru cena výkon tak dobré ve srovnání s HDD. Když vezmu vysokou pořizovací cenu a omezenou životnost SSD disků, protože se jedná o zápis do pamětí. Maximální životnost SSD disků je cca kolem 5 let. Životnost SSD disků je omezena počtem zápisů. To je krátká doba za nemalé peníze a malou velikost úložného prostoru. V dnešní době se tímto raději stále přikláním k HDD. Postupem času se určitě dočkám SSD disku, který bude již za přijatelnější cenu a hlavně životnost. Bohužel si na to však budu muset nějaký ten rok možná 2 ještě počkat.

  5. Dominik Fryč

    dne 18. srpna 2013 10:30

    S tím souhlasím, v dnešní době se ještě vyplatí spíše HDD, ale v budoucnosti až budou SSD více vypilované, tak si ho jistě koupím. Podle mě je to zatím záležitost spíše pro bohatší, kteří si koupí SSD teď a za pár let si koupí nový. Tak snad se dočkáme SSD s delší životností a větší velikostí úložiště za přijatelnější cenu.

  6. Václav Málek

    dne 18. listopadu 2013 17:21

    Díky za článek, osobně souhlasím - zatím s Windows 8.1 maximální spokojenost.

    Ještě chci doplnit jednu věc, konkrétně vyvolání boot menu. Ve windows 8.1 zmizela karta Obecné a vše se nyní nachází v Obnovení. Tedy Nastavení -> Aktualizace a obnovení -> Obnovení -> Spuštění s upřesněným nastavením.

    Nejlepší je samozřejmě hledat přímo konkrétní nastavení přes tlačítko start a vyhledávání.

    VM

  7. lední brtník

    dne 01. prosince 2013 14:04

    "Vzpomínám na ty dny, kdy mi počítač nabíhal tak dlouho ... Bylo to ovlivněné množstvím dat a počtem aplikací při stratu, ale také díky Windows 7. Nyní mi počítač startuje do 20ti sekund."
    stejné nesmysly - porovnání uživatelem zahnojeného systému versus nový čistý systém - jsem četl už při nástupu visty(!), win7, teď se rozplýváš nad win8 - a předpokládám, že to samé si přečtu, až přijdou ještě frikulínštější win9.
    lidi, kdy konečně začnete myslet.

  8. Dominik Fryč

    dne 01. prosince 2013 16:53

    To je jasné, že systém s mnoha aplikacemi a programy spouštěnými po startu se bude spouštět mnohem pomaleji, než systém čistý, ale jestli sis nevšiml, pod tímto textem jsem taky napsal do citace oficiální naměřené hodnoty ze serveru PCmag.

    Úplně jsem čekal na to, kdy se tu objeví nějaký takový vychytralý frikulín, co bude jen kritizovat. Nikdo tě nenutí takové články číst, tak jdi radši kritizovat někam jinam. Lidi, začněte už konečně myslet.

  9. Jabba

    dne 09. prosince 2013 15:00

    Zdravím Dominiku a rád bych ti na úvod pochválil blog. Je to opravdu velice dobrá práce - včetně Tvých textů, které by ještě místy chtěly trochu "učesat", ale budeš-li psát dál, budeš velice dobrý. Něco o tom vím, sám píšu poměrně dlouho.

    Ovšem co se týče některých Tvých komentářů (a podotýkám, že vím, že si na svém blogu můžeš psát co chceš), požádal bych o trochu pokory.

    Lední brtník ti tu pouze popsal to, co vědí všichni, kteří se točí okolo počítačů déle, než ty vůbec chodíš po tomto světě a popsal to velice slušně. Pokud tě dokázalo "vytočit" toto, ani se nesnaž psát pro známé časopisy o elektronice (jedno zda papírové, či elektronické), neb bys komentáře čtenářů nepřežil Úsměv

    Podívej, že byl start čerstvě nainstalovaného nového systému vždy (nejen) v reklamách srovnávám se starším systémem - ovšem nainstalovaným cca rok (a tudíž řádně zapraseným) je fakt. Brtníka ještě doplním tím, že to bylo nejen u Vist,7 a 8, ale už i u XP Úsměv
    Osobně používám stará W XP - a nesouhlasím s JOSEFem, neb "omalovánky" nejsou jenom W8, ale takto se kdysi hovořilo i o XP - a start systémů (PC z roku 2007) mám 38 vteřin a víš co ? Je mi to jedno. I kdyby to byla minuta-dvě, nezajímá mě to. PC používám k práci, takže ráno vstanu, protáhnu se, projdu kolem PC (zapnu ho) a než se vrátím z WC je již vše spuštěno a připraveno. O tom, že by mi "ta mrcha" dala dost času uvařit si alespoň kafe, ani nemluvím... Úsměv

    Zkušenosti s různými verzemi Windows jsou zkušenosti dané i věkem. Můj starší bratr (možná znáš) byl dlouholetým recenzentem her i HW pro časopisy jako Level, Score a dodnes spolupracuje s několika weby. Kdysi psal pro Alzu příručku o W8 a viděl jsem ho v "akci", tedy jak chodil kolem ukazoval mi nová "udělátka" a nadával na ně, o jaké pitomosti a blbosti jde a jak se autoři věnovali překopání vzhledu a na praktickou funkčnost a ergonomii se ... víš co Mrknutí Takže jak vidíš, člověk který na špiškové úrovni dělá tuto práci déle, než ty žiješ, může mít jiný názor.

    Vím že jsi mladý (užij si to!) a máš na to dost času, ale -tvými slovy- "začni už konečně myslet" a zkus se dívat na věci i z jiného úhlu pohledu a být tolerantní. Nakonec - vaše generace tomu tady bude jednou vládnout ...tož Bůh s námi Úsměv)

    Měj se fajn a pokračuj draku - máš na to !

  10. Dominik Fryč

    dne 09. prosince 2013 18:38

    Wow, zatím nejdelší komentář. V první řadě samozřejmě díky za pochvalu, hodně si toho cením. Jsem rád, když mi tohle někdo napíše, dokáže to velice povzbudit do dalšího psaní. Úsměv Vím, že tu nějaké nepřesnosti nebo chyby jsou, snažím se to občas opravovat. Ohledně toho jeho komentáře, docela mě to vytočilo. A ta druhá číst mé odpovědi byla pouze z převzatých slov z jeho komentáře. Když si stěžuje, že čte nesmysly, tak ať je prostě radši nečte.

    V době, kdy jsem psal článek, jsem měl Windows 8 ještě jednou přeinstalovaný, skoro čistý, takže jsem obdivoval tu rychlost. Dříve jsem opravdu byl zvyklí na pětiminutové zapínání, než jsem si došel odskočit a ještě se najíst. Ale dnes, kdy si potrpím na rychlosti, protože jsem si zvykl na rychlé nabíhání Windows 8, nesnesl bych pomalý start. Nyní mám Windows 8 skoro rok, mám tu více aplikací než na starém Windows 7 a notebook sám o sobě startuje tak do 30ti vteřin, což je podle mě suprové. To jsem i s čistými Windows 7 na stejném notebooku nezažil.

    Já nemám problém se staršími lidmi, co mají mnohem více zkušeností, přeci jen tomu rozumějí na úplně jiné úrovni než já, ale když člověk řekne, že nemá rád Windows 8 jen kvůli tomu, že je nepřehledný a že se v tom nevyzná, to si pak o tom člověku něco pomyslím. Lidi prostě nepochopí, že je to vlastně "Windows 7" obalený režimem Metro, zkresleně řečeno. Navíc nyní, kdy se dá Metro z Windows 8 úplně vypustit a člověk ho už nemusí vidět. To je můj názor, jak to vidím já.

Vyhledávání
Autor blogu
Dominik Fryč
Dominik Fryč
Je mi 26 let, jsem bloger, student IT a baví mě webdesign.
Anketa
Máte v mobilu NFC?




TOP Články
Nejčtenější
TOP 10 Android a... (55467)
První zkušenost ... (53936)
Rozdíl mezi geek... (50273)
Zombie apokalyps... (50244)
Recenze autokemp... (40553)
Nejdiskutovanější
První zkušenost s ... (46)
Zombie apokalypsa 21... (36)
Proč je Windows 8 l... (22)
První rok studia ob... (13)
Co je to vlastně bl... (12)
Komentáře
Petr Kopinec u článku
Zahraniční stáž v Anglii #...
Mariee u článku
Co je to vlastně blogování...
Majka u článku
Co je to vlastně blogování...
Svoby u článku
Zahraniční stáž v Anglii #...
Iu u článku
Rozdíl mezi geekem a nerde...